Ami nélkül nincs tandemugrás: Mi-8 helikopter

Tarts velünk, és ismerd meg közelebbről az Mi-8 helikoptereket. Néhányatoknak már volt szerencséje az ülésein ülni, és a hátsó ajtón angolosan távozni. Ígérjük, azok sem maradnak ki a jóból, akik még csak most tervezgetik a nagy ugrást.

A Mi-8 (NATO-kódja: Hip) ötlapátos forgószárnyú helikopterek sorozatgyártása 1967-ben kezdődött. Eredetileg Mihail Mil szovjet tervezőcsapata fejlesztette ki polgári és katonai feladatokra. Történetéről itt olvashatsz bővebben.

A mi szállítóhelikoptereink lajstromjele HA-HSA és HA-HSE. Használtan kb. kétmillió dollárt érnek egyenként. Tudtad? Az Európai Unióban, állandó jelleggel, csak nálunk ugorhatsz ilyen típusú helikopterekből. Nagyon ritkán évi egy-két alkalommal érhető el az ilyen szolgáltatás Szlovákiában.

 heli2.jpg

Néhány tudnivaló az Mi-8T helikopter szerkezetéről

A helikopter robusztus, biztonságos és nagyon könnyen vezethető. Farok rotoros szerkezetű, ötlapátos főrotorja van, két darab gázturbinás hajtómű az erőforrása.

A bonyolult és komplex szerkezet. A hajtóművek a főreduktort hajtják, mely biztosítja a forgószárny, a faroklégcsavar és a segédberendezések meghajtását. Így többek között a helikopter kormányzását biztosító hidraulika egység, az elektromos rendszer generátorát és levegőrendszer kompresszorát. Ha érdekel a téma, figyeld blogbejegyzéseinket! Tartogatunk egy hosszabb lélegzetvételűt a Mi-8T helikopter szerkezeti felépítésére is.

 

Lessünk be a pilótafülkébe!

A törzs orr-részben található, és három személy részére alakították ki. Bal oldalon ül a gépparancsnok, jobb oldalon pedig a másodpilóta. A középső hely a fedélzeti technikust illeti. A fülke orr része üvegezett, a jó kilátás biztosított.

A Mi-8-as helikopter alapfelszereltsége nagyon magas. Van itt minden, ami egy jó kis repüléshez kell, olyan mint egy luxus autó: szélvédőfűtés, jégtelenítő, automata tűzoltó, rádiók, rádióiránytű, rádió-magasságmérő, műhorizontok, négycsatornás robotpilóta, stb.

Érdekességképpen, van még egy repülést figyelő rendszer is, mely szóban tájékoztatja a személyzetet, ha baj van. Ez egy nagyon hasznos egység, mely már akkoriban megelőzte a korát. Ez a berendezés, a RI-65-ös.
A pilóták Ritának becézik, mert női hangon figyelmeztet. Ezt nagyon okosan találták ki. Mivel a női hang kizökkent és nagyon felkelti a figyelmet. pl. „veszélyes üzemanyag maradék” vagy „a fő hidraulika rendszer meghibásodott”, nincs olyan pilóta aki ne reagálna rá.

 

Az utastér

A gép középső része a tehertér, köznapibb nevén utastér. Bal oldalán található egy ajtó, itt száll fel minden, ugrani vágyó utasunk. Innen lehet integetni a kamerának is.

A tehertér két oldalán lehajtható ülések vannak, utasok számára. A törzs hátsó részén nagyméretű teherajtó található, ezt az ugratások alkalmával leveszik, így innen történnek az ugrások. Az oldalablakok nyithatóak.

 

Essen szó a kerozinról is

A törzs két oldalán a helikopter tüzelőanyag tartályai díszelegnek. A jobboldali tartály mellső részében helyezkedik el a kerozinnal működő kályha, ez biztosítja a helikopter fűtését. Felszállásonként kb. 300 liter kerozint fogyaszt el a gép.

 

Néhány érdekesség az Mi-8T helikopter paraméterei közül:

  • a helikopter hossza 18,3 m
  • magassága 5,65 méter
  • üres szerkezeti tömeg 6990 kg
  • maximális felszálló tömeg 12000 kg
  • forgószárny átmérője 21,29 méter
  • maximális sebesség 245 km/h
  • szolgálati csúcsmagasság 4500 m
  • a hajtóművek (TV2-117A) teljesítménye 2 x 1500 LE
  • a tehertér mérete 5,3 x 2,3 x 1,8 (Hossz, szélesség, magasság; m)

 

Arról, hogy mi történik a helikopteren ugrás előtt, itt olvashatsz.

Szeretnél kiugrani belőle? Jelentkezz!